Top

Kilang babi lebih mulia dari Islam hadari

May 31, 2008 by admin 

KENYATAAN terbaru Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali dalam Sidang pertama Dewan Undangan Negeri Selangor (DUN) bahawa Kerajaan Negeri Selangor mengharamkan sebarang bentuk program yang ada kaitan dengan Islam Hadhari mengundang pelbagai reaksi dari rakyat marhaen.Reaksi terbanyak tentunya tentang kesan dari larangan tersebut. Larangan mengadakan sebarang program ‘berbau’ Islam Hadhari samalah kesannya dengan mengharamkan Islam Hadhari itu sendiri walaupun tidak secara langsung. Pemahamannya tetap sama walaupun pemberitahuannya dalam bentuk yang berbeza.

Kenyataan berbau politik dan diselubungi prasangka tersebut amat mengejutkan walaupun mungkin sudah boleh dijangka. Pandangan beliau yang mewakili pandangan Kerajaan negeri adalah sesuatu yang sungguh memalukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

Bayangkan bagaimana keadaannya apabila Islam yang telah diterima oleh pihak British sebelum ini sebagai agama rasmi tetapi hanya sebahagian sahaja program berbentuk keislaman yang boleh dilaksanakan sekarang dalam sebuah negeri yang bernaung di bawah payung Persekutuan. Bayangkan bagaimana pandangan rakyat marhaen yang bukan Islam tentang pertelingkahan umat Islam mengenai ‘Islam’ atau tidak sesuatu program berbentuk Islam.

Bayangkan bagaimana semakin kelirunya rakyat marhaen bukan Islam tentang mana satu Islam yang betul dan yang tidak betul. Apakah Islam Hadhari yang dipelopori oleh kepimpinan Pak Lah pernah difatwakan haram sebelum ini oleh Majlis fatwa sehingga ianya boleh diwartakan haram di Selangor? Apakah Selangor ingin mendahului negeri-negeri lain yang sealiran pemikiran politik dengannya untuk mengharamkan Islam Hadhari?

Bagaimana pandangan Mufti Negeri Selangor dan Jawatankuasa Fatwa negeri? Adakah pernah Hassan Ali, seorang yang hanya tahu berceramah motivasi dan bukan dari kalangan berpendidikan agama mendahului pandangan Mufti mengharamkan Islam Hadhari tanpa dirujuk terlebih dahulu kepada pihak berkenaan? Pandangan dan kritikan rakyat marhaen terhadap keputusan tersebut mungkin sudah tidak berguna lagi.

Keputusan telah diambil dan diwartakan dalam sebuah persidangan Dewan Negeri. Namun, beberapa perkara lain yang mungkin lebih penting patut difikirkan oleh Hassan Ali daripada hanya memikirkan tentang pemikiran politik sempit yang sentiasa berada dalam ketakutan dirampas semula kerajaan negeri yang rapuh tersebut. Rakyat marhaen mencadangkan kepada Hassan Ali untuk mengharamkan kilang arak di Negeri Selangor secepat mungkin.

Mungkin pakar motivasi tersebut tidak sedar bahawa kesan arak membawa kemudaratan yang lebih besar dari Islam Hadhari yang disalahtafsirkan. Mungkin beliau tidak sedar bahawa masih banyak rakyat Negeri Selangor beragama Islam yang secara terbuka meminum arak. Arak dari kilang tempatan mungkin lebih murah dibeli dan lebih memudahkan rakyat mendapatnya. Mungkin pakar motivasi tersebut tidak sedar bahawa masih banyak rumah-rumah urut yang menawarkan pelbagai pakej keseronokan beroperasi di negeri tersebut. Dan mungkin juga beliau tidak sedar ada ‘full package’ masih ditawarkan dalam operasi rumah-rumah urut tersebut yang mengundang gejala zina dan masalah sosial lain.

Mungkin juga ramai anak-anak gadis Selangor yang ‘menawarkan perkhidmatan’ dalam bidang tersebut. Adakah mungkin pakar motivasi tersebut tidak sedar bahawa Arak dan Zina itu adalah lebih berdosa besar dari menyampaikan ceramah Islam Hadhari yang tak pasti lagi haram halalnya. Mungkin beliau memang keliru antara Islam Hadhari yang hanyalah satu pendekatan dengan pemahaman bahawa ianya satu penjelmaan agama baru. Rakyat marhaen hanya ingin bertanya pakar motivasi yang terkenal dengan pelbagai cara menyelesaikan masalah tersebut tentang bagaimana cara yang lebih baik menyelesaikan isu Islam Hadhari ini.

Menyelesaikan masalah mengikut ilmu pengurusan adalah dengan cara memahami punca masalah tersebut. Apakah punca sebenar timbul isu Islam Hadhari ini? Puncanya adalah kerana ianya disalahtafsirkan sebagai satu ajaran agama baru. Oleh itu, apakah mengharamkan terus Islam Hadhari ini lebih afdal dari menerangkan kepada rakyat tentang kesalah fahaman bahawa ianya bukan satu agama baru? Mungkin pakar motivasi tersebut tidak begitu memahami ilmu pengurusan dalam perniagaan kerana kebanyakan projek motivasi yang didapatinya adalah kerana kemurahan hati kerajaan BN yang membantu mempopularkan beliau.

Kalau tidak, mungkin beliau hanyalah konsultan motivasi di peringkat sekolah yang memberi ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM, kalau tidak pun PMR!! Persoalan besar yang perlu juga ditanya ialah apakah isu Islam Hadhari ini membawa perpecahan besar dalam negara sehingga ada yang menganut Islam dan ada yang ‘menganut Islam Hadhari’?

Belum pernah ada mereka yang dituduh ‘menganut agama Islam Hadhari’ menceraikan isteri kerana berlainan ‘agama’ sebagaimana yang dilakukan oleh ‘penganut PAS Islam’ kepada ‘orang UMNO taghut’ beberapa tahun dulu. Malah belum pernah ada lagi mereka yang dituduh ‘penganut Islam Hadhari’ bersembahyang 2 imam kerana merasakan ‘Islam’ mereka lebih baik dari Islam orang lain. Bagi rakyat marhaen, Kerajaan Negeri Selangor perlu lebih fokus dalam pentadbirannya. Selangor dari segi geografinya mencerminkan kestabilan negara secara sepintas lalu. Kalau perkara-perkara dasar tidak disokong oleh kerajaan negeri ini, bagaimana para pelabur boleh yakin bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang stabil untuk melabur?

Mungkin Kerajaan Negeri Selangor perlu lebih fokus pada keadaan semasa umat Islam di negeri tersebut dari menunjukkan keprihatinan terhadap kemegahan memiliki kilang babi terbesar dalam negara. Mungkin juga Kerajaan Negeri Selangor perlu lebih memahami bahawa menghalang program Islam Hadhari dari dilaksanakan dalam negeri tersebut memberi imej di peringkat dunia bahawa umat Islam di Malaysia telah berpecah. Adakah mungkin masyarakat Islam semakin berpecah belah kesan dari pengharaman tersebut?

Nawawi Mahmood

Comments

Peringatan: KPMU.net tidak akan bertanggungjawab keatas sebarang komen yang dibuat terhadap artikel ini.

Anda harus berdaftar untuk memberi komen.

34 Responses to “Kilang babi lebih mulia dari Islam hadari”

  1. Khalid on May 31st, 2008 2:25 pm

    Bagi Kilang babi lebih mulia dari Islam hadari, kerana kilang babi boleh membawa banyak keuntungan..

  2. Sham Ns on May 31st, 2008 2:29 pm

    Jakim tetap lancar program Islam Hadhari di Selangor

    BANGI: Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) tetap meneruskan program Islam Hadhari yang dirancang untuk kerajaan Selangor bernilai RM24 juta sepanjang tahun ini, kata Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz, hari ini.

  3. AMK Gombak Setia on May 31st, 2008 2:48 pm

    Dimana menefesto kerajaan Selangor!!! kami akan tetap menuntut janji-janji yang telah ditaburkan sebelum PRU yang lalu…. Peringatan jika janji-janji tersebut tidak ditunaikan, Kami bersedia kembali ke Umno semula.

  4. Kasih on May 31st, 2008 2:49 pm

    Pengumuman kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas Selangor meluluskan projek mendirikan ladang penternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang dianggap mengejutkan dan ditentang orang ramai.

    Hampir kesemua mereka yang ditemui tanpa mengira keturunan tidak bersetuju ladang penternakan itu dibina di negeri Selangor yang telah mendapat status negeri maju ini.

    Syahril Shawaluddin, 26, seorang kerani yang bertugas di sini berkata, pembinaan ladang penternakan ini walaupun dibina dengan teknologi moden sekali pun pasti akan mengundang masalah.

    Beliau berkata, ia juga melibatkan sensitiviti masyarakat setempat di Sepang yang pastinya akan menghadapi kemungkinan dan risiko wabak penyakit seperti yang pernah berlaku di Negeri Sembilan dan Melaka.

    ‘‘Ia agak mengejutkan. Saya tidak setuju dengan apa yang kerajaan Selangor nak lakukan ini dan saya minta jangan mencemarkan negeri Selangor,” katanya.

    Ahli perniagaan, Azwandi Amiruddin, 29, pula ingin tahu apa niat sebenar kerajaan negeri mahu membina ladang penternakan babi ini sama ada kerana kepentingan politik atau kepentingan rakyat.

    Selain itu, beliau juga ingin tahu adakah kerajaan negeri melihat kebaikan atau keburukan projek ini dan sudahkah perbincangan mengenai isu sensitiviti rakyat serta pencemaran yang bakal berlaku telah diambil kira.

    ‘‘Sebagai kerajaan baru pastinya mereka mahu menunjukkan contoh yang baik tetapi adakah langkah-langkah yang sepatutnya telah diambil kira sebelum mereka meluluskan projek ini?

    ‘‘Saya harap kerajaan negeri dapat memberikan penjelasan yang adil kepada rakyat,” katanya yang menetap di sini.

    Normadi Awaluddin, 40, pula meminta kerajaan negeri dan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim agar tidak hanya menjaga kepentingan politik dan peribadi tanpa mengambil kira sensitiviti masyarakat dan membelakangkan rakyat.

    Katanya yang merupakan seorang pengusaha gerai makanan, banyak lagi projek-projek lain yang boleh dibuat untuk kebaikan rakyat selain ladang penternakan babi jika benar kerajaan negeri benar-benar mahu mengambil hati rakyat Selangor.

    ‘‘Sudah tentu saya yang menetap di Selangor ini tidak bersetuju jika negeri yang maju ini kelak dicemari pencemaran dan kekotoran.

    ‘‘Saya berharap kerajaan negeri agar pertimbangkan suara rakyat seperti yang dilaung-laungkan sebelum ini.

    ‘‘Takkan Malaysia yang merupakan negara Islam mahu dikenali sebagai pengeksport babi moden pula,” tambahnya.

    Bagi pembantu tadbir kewangan, S. Vijayalakhsmi, 27, beliau memang tidak bersetuju kerajaan negeri Selangor menternak babi secara besar-besaran di Sepang ataupun mana-mana tempat lain.

    Katanya, sudahlah binatang itu tidak bersih, penternakannya juga pasti akan menyebabkan berlaku rasa tidak senang kepada penduduk di kawasan berdekatan.

    ‘‘Di Selangor memang sudah ada penternak babi, takkan tak cukup lagi. Tolong jangan cemari negeri maju ini kerana yang susah dan tak sihat nanti tentunya rakyat,” katanya.

    Kata-kata Vijayalakhsmi disokong oleh jurujual sebuah farmasi, Lim Poh Lian, 40, yang berpendapat tidak perlu ada ladang ternakan babi yang besar kerana yang ada sudah mencukupi.

    ‘‘Saya memang makan daging babi juga tapi tidak payah hendak bina ladang besar kerana pasti sukar untuk kawal bila dah berlaku pencemaran nanti.

    ‘‘Saya juga kasihan dengan penduduk setempat di mana projek itu dijalankan pasti kebersihan tempat mereka akan terancam dan risiko penyakit juga senang dapat,” katanya.

  5. Dato Jamaliudin on May 31st, 2008 2:51 pm

    Memang benar haiwan bernama babi ini adalah sesuatu yang sensitif bagi umat Islam kerana ianya adalah haiwan yang jelas haram untuk dimakan oleh orang Islam. Orang Islam di negara ini tidak kira bagaimana pun tahap penghayatan Islam mereka tidak akan sama sekali menerima babi ini sebagai makanan dan belaan mereka. Malahan seorang Islam yang kaki minum arak dan kaki rasuah pun tidak akan sanggup makan makanan yang jelas haram ini. Begitulah menunjukkan betapa sensitifnya umat Islam berkenaan ternakan babi ini. Maka tidak salahlah bahawa isu ladang babi di Sepang, Selangor ini akan akan mendapat bantahan daripada umat Islam daripada pelbagai pihak dan menjadi isu di akhbar-akhbar perdana.

  6. Mat Sabu on May 31st, 2008 2:52 pm

    Salam…

    Nak tanya, dalam Quran dah hadis, ade x diharamkan untuk menternak babi dan anjing??

  7. Super jinggo on May 31st, 2008 2:54 pm

    Nampaknya babi yang merupakan sehina-hina binatang sudah menjadi “tersangat mulia” gara-gara kesungguhan kerajaan baru Selangor ysng memperuntukkan RM 100 juta untuk memodenkan industri ternakan babi.Bertambah mulia babi tersebut apabila berpusu-pusu “alim-ulama” yang bersungguh-sungguh mempertahankan kewajaran ternakan ba alif ba ya itu. Kesungguhan “alim-ulama” ini seperti mempertahankan kewajaran menternak babi nampaknya seperti berlawan arus dengan apa yang berlaku di zaman Saidina Unar Al Khatab….

    Di masa pemerintahan Umar bin Kahatab (r.a) beliau
    pernah mengirim surat kepada para Gabenornya
    diantara lain:-

    Jangan ada seeskor babi yang berdekatan dengan kamu,
    jangan ada orang-orang Nasarani di
    kalangam kamu yang yang menegakkan salib-salibnya, dan
    jangan menghadiri jamuan makan di
    adalamnya ada orang minum arak . Berlatihlah
    ketangkasan berkuda dan berlajarlah memanah.

    Semua yang diperintahkan oleh Kahlifah Umar itu
    disepakati oleh para sahabat. Mereka sebulat
    suara mengharamkan penternakan babi, dan tidak
    membolehkan seseorang Muslim atau Dzimmi
    memelihara babi di Negara Islam. Bahkan Khalifah Umar
    memerintahkan membunuh babi di mana
    sahaja ditemukan- digurun sahara, di dalam
    perkampungan Muslim mahupun perkampungan dzimmi.
    Pada masa itu khalifah Umar telah mengadakan
    perjanjian dengan penduduk Al-Jazirah (kaum
    nasrani di Syam) bahawa mereka tidak akan memelihara
    babi di perkampungan kaum Muslimin dan
    tidak memperjual belikan arak. Perjanjian tersebut
    bererti kaum kafir tidak boleh memelihara
    babi di negara Muslim, atau di dalam kawasan penduduk
    Muslim.

    Ibnu Abbas berpendapat bahawa orang-orang kafir
    dilarang memelihara dan memperjualbelikan babi.
    Sebuah riwayat yang berasal dari ibnu Abbas
    menjelaskan, ketika ia ditanya orang ajam ( bukan
    Arab dan bukan Muslim), apakah mereka boleh
    membangunkan biara dan gereja di kawasan kaum
    Muslimin?. Ibnu Abbas menjawab ‘ Di kawasan yang
    dibangun oleh orang-orang Arab (Islam) mereka
    (yakni orang-orang ahli kitab) tidak dibolehkan
    membangun biara atau gereja, tidak boleh
    memukul genta, tidak boleh memperlihatkan arak dan
    tidak boleh memelihara babi”.

    Ibnu Abbas berpendapat orang-orang kafir yang tinggal
    di kawasan kaum Muslimin dilarang
    memelihara babi. Pendapat Ibnu Abbas ini sesuai dengan
    keputusan Khalifah Umar. sejak saaat itu
    semua sahabat Nabi sepakat mengenai larangan bagi
    orang kafir memelihara babi di Negara Muslim.
    Langkah tersebut kemudian menjadi ketentuan hukum yang
    mereka tetapkan atas dasar “ijma”
    (kesepakatan sahabat) . Mereka tidak akan sepakat atas
    suatu hukum kecuali setelah mereka
    mengetahui adanya dalil syari’iy yang berasal dari
    ucapan, perbuatan atau keputusan
    Rasululullah SAW yang mereka jadikan isnad (
    sandaran). dengan itu kesepakatan para sahabat
    menjadi dalil syari’iy sebab bersumber pada suatu
    dalil, bukan semata-mata menurut pendapat
    mereka.

    Jelaslah bahawa memelihara babi diharamkan bagi kaum
    Muslimin, Nasarani, yahudi, musyirikin
    mahupun ateis, yang masuk dan menetap di dalam negara
    ummat Islam.

  8. Maslina on May 31st, 2008 2:59 pm

    ha…
    ni smue salah si khir toyo tu la… die yg open dulu… penyapu la,makan tempe stiap hari la…. ish2x… mentang2,khir toyo jd pembangkang,sue nak diperbesarkan… time die dulu jd mb,orang kecoh2,die ckp,org tu x open minded… ermmmm….aku dok selangor… paham sgt… bekas yb kat dun ni.. brape byk kete die? siap belikan wife die jaguar lg… beli lot kedai brape byk… projek turap jalan pun byk x siap… buat rosak je krete… alhamdulillah,skrg ni tmpt aku PAS yg ambil alih… insyaAllah,ade perubahan.. biar skit2 wat perubahan..spy dpt wat perancangan ngan teliti…
    x r mcm khir toyo dulu,smue nak siap sekaligus,… sa2 pape pun x jd…

  9. aku on May 31st, 2008 4:50 pm

    alhamdulillah… sejak pru12 sumer rakyat mesia kembalo prihati ttg agama n bangsa melayu, dulu org umno jarang sgt gune hujah ayat quran n hadis tp skang, kata2 sahabat pun dah guna, rupenyer ramai org alim dalam umNO, org pas lak skang tgh cari dalil n hujah untuk halalkan cara mereka

  10. Anak Selangor on May 31st, 2008 9:41 pm

    Arak dan babi merupakan 2 perkara haram dan dilaknat oleh Allah S.W.T. Bila PAS menyertai PR dan berjaya dalam PRU-12, mengapa tidak ada sebarang tindakan diambil dalam menghadkan atau menghentikan terus perkara-perkara yang dimurkai Allah itu. Tidak langsung walau sejentik, PAS membuat sebarang kenyataan mengenai isu Arak dan Babi. PAS menjadi PAK-TURUT selepas menyertai PR. PAS sanggup dicucuk hidung, di tarik kesana-kemari oleh DAP dan PKR tanpa sepatah melawan tindak-tanduk mereka walupun dilihat merosakan imej Islam yang dipertahankan oleh PAS sendiri. Lihat sahaja isu babi, mereka sanggup berjuang bermati-matian bersama babi-babi mereka kerana mahukan projek babi mega mereka berjaya. Ini pula hal kilang Arak, tidak sedikit pun PAS mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu ini. Siap sekarang sanggup bersongkol meng-iakan agar tidak ditutup kilang arak tersebut dan mencabar mereka yang membuat kenyataan tetang isu arak ini.

    Sewaktu mereka di Kelantan, bukan sahaja kilang Arak, panggung wayang pun tiada, kononnya ini semu haram serta menyesatkan penduduk/ rakyat Kelantan. Jadi apa sudah jadi sekarang, PAS telah meluaskan tanah jajahannya keluar dari Kelantan, jadi sudah pasti rakyat atau penyokong setia mereka mengharapkan perkara yang sama dilakukan di tanah jajahan baru mereka ini. Amat mendukacitakan sekali kerana PAS yang satu masa dahulu lantang bersuara, mengeluarkan fatwa yang ada kalanya ditegur menyimpang dari landasan sebenar, kini sujud menyembah serta meng-iakan semua benda haram yang diharamkan terus oleh Islam.

    Apa PAS telah lembik dalam pertarungan mereka dalam PR, atau mereka hanyalah boneka bertali yang dikawal sepenuhnya oleh DAP & PKR di dalam PR tersebut. Jika PAS tidak rasa bersalah atas tindakan mereka, sekurang-kurangnya malulah sikit pada penyokong mereka yang selama ini menyangka menyokong singa tetapi rupa-rupanya menyokong parti yang telah dicucuk hidungnya!

  11. taminsari on June 1st, 2008 12:21 am

    Tolong sampaikan pesanan ini pada seorang lagi Exco wakil rakyat Melayu PKR yang ditugaskan untuk menjaga kebajikan babi-babi di Selangor supaya berhati-hati sedikit mengeluarkan kenyataan yang “ daging babi dihalalkan bagi orang Islam semasa darurat “. Nak tanya sikit pada wakil rakyat PKR itu, nak sangat ke negara ini dalam darurat. Seteruk manapun keadaan negara jika tiada makanan sekalipun ataupun dalam peperangan, tidak ada keturunan orang Melayu yang beragama Islam dinegara ini yang sanggup makan daging babi. Tak tahulah pula penyelaras babi Selangor ini ada cita-cita nak makan daging babi.

  12. taminsari on June 1st, 2008 12:34 am

    Dr. Hassan Ali “ Marahkan Nyamuk, Kelambu di Bakar ’’

    Inilah akibatnya apabila perasaan dendam menguasai diri. Rakyat tidak akan lupa cita-cita Dr. Hassan Ali hendak menjadi Menteri Besar Selangor semasa pilihanraya 2004 yang lalu. Apabila kalah beliau sering menjadikan UMNO dan Dato Sri Khir Toyo sebagai sasaran tomahannya. Beliau mendakwa semasa BN memerintah Selangor, Pas sering disekat daripada mengadakan ceramah-ceramah ugama diseluruh negeri Selangor. Persengketaan ini berlanjutan sehinggalah sekarang. Mungkin pada PRU ke -12 baru-baru ini keputusan menyebelahi Pakatan Rakyat,namun beliau masih lagi kecewa kerana PAS kekurangan kerusi di Selangor. Mahu ataupun tidak terpaksalah mengalah kepada Tan Sri Khalid Ibrahim untuk jawatan Menteri Beasr kerana kerusi PKR melebihi Pas.

    Secara kebetulan disebabkan beliau adalah Pesuruhjaya Pas Selangor, terpaksalah Menteri Besar memberikan jawatan exco jawatankuasa hal ehwal Islam, adat-adat Melayu, infrastruktur dan kemudahan awam kepada Dr.Hassan Ali. Bagai orang mengantuk disorong bantal, beliau merasakan inilah peluangnya untuk membalas dendam dengan UMNO dan Barisan Nasional. Walaupun tak dapat menjadi Menteri Besar, dengan bidang kuasa yang ada beliau berupaya menggunakan peluang ini untuk menjatuhkan UMNO. Pada persidangan DUN Selangor baru-baru ini beliau mengusulkan untuk mengharamkan semua aktiviti yang berkenaan dengan Islam Hadhari diseluruh negeri Selangor dengan serta merta.

    Kerajaan Selangor telah mengarahkan pengharaman sebarang program untuk menyebarkan Islam Hadhari, tafsiran agama yang dikembangkan sejak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri. Semua masjid dan surau diarah tidak lagi dibenarkan mengadakan program yang menyentuh konsep Islam yang diperkenal sejak empat tahun lalu. Yang peliknya mengapa Islam Hadhari yang menjadi mangsa Dr.Hassan Ali. Adakah beliau boleh berasa berbangga dapat menjatuhkan UMNO. Adakah ini menjadi kepuasan pada dirinya sehingga Pulau Pinang pun mengambil tindakan yang sama dengan Selangor. Adakah bersubahat dengan DAP untuk meluluskan ladang ternakan babi di Sepang itu lebih mulia dari Islam Hadhari. Tidakkah ini dinamakan pembelot kepada agama Islam itu sendiri.

    Bagaimana pula dengan pusat-pusat hiburan yang semakin bersepah di seluruh negeri Selangor sekarang. Mengapa tidak ada apa-apa tindakan dari exco hal ehwal ugama untuk mengharamkannya. Ini termasuk juga dengan kilang-kilang arak di Selangor. Sepatutnya kalau benar-benar mahu sandarkan ajaran Islam sebenar untuk memerintah Selangor, ini dahulu yang sepatutnya diharamkan. Jangan ingat diri itu terlalu Islam sehingga memandang rendah pada penganut Islam yang lain. Allah Taala tidak suka pada orang yang riak. Dr.Hassan Ali tentu masih ingat semasa mula-mula beliau masuk Pas dahulu. Hassan Ali mengatakan bahawa beliau tidak pernah meninggalkan solat sejak beliau memasuki alam baligh. Bolehkah kita percaya? Ada orang semasa pergi bersama Dr.Hassan Ali ke Medan suatu ketika dulu pernah menjadi saksi yang Dr.Hassan Ali ada meninggal solat sembahyang. Mustahil kalau pernah selama tujuh tahun Dr.Hassan Ali berada luar negeri, sekalipun tidak pernah meninggalkan solat. Itu pembohong namanya. Allah melihat dan mengetahui apa yang anda lakukan.

    Rakyat menggesa agar kerajaan negeri Selangor tidak mempolitikkan Islam Hadhari sebaliknya menumpukan usaha untuk menunaikan segala janji-janji yang terkandung dalam manifesto mereka. Mungkin Dr.Hassan Ali sedang berusaha “ mengulamakan “ diri beliau supaya dapat diterima kembali menjadi salah seorang ahli ulama didalam kepimpinan Pas pusat. Dan mungkinkah Islam Hadhari menjadi salah satu “ ujian “ nya? Atau ini mungkin untuk menutup malu Pas di Selangor dengan kes ladang babi dimana Pas bersubahat meluluskan pembiakan babi di Selangor. bersubahat tidak menutup kilang arak di Shah Alam dan Petaling Jaya serta pusat hiburan di seluruh Selangor. Apa hukumnya bersubahat dengan DAP. Adakah disebabkan DAP adalah “ abang besar “, Pas terpaksa bersetuju dan bersubahat. Maknanya Pas lebih takutkan DAP dari hukum Allah.

    Sebenarnya banyak perkara-perkara yang menbuatkan Dr.Hassan Ali marah, kecewa dan menyimpan dendam. Setelah mendapat bantahan yang bertubi-tubi dari rakyat Selangor dengan kes babi, marahkan UMNO dengan pelbagai isu rupa-rupanya dia sendiri kecewa dengan rakan-rakan pemimpin didalam Pas. Semasa muktamar Pas di Kota Baru tahun lepas, Dr.Hassan Ali tidak bertanding untuk mempertahankan jawatan Naib Presiden kerana gelisah dengan budaya orang Pas yang suka menfitnah dan melempar tuduhan. Hairan pula Hassan Ali baru tahu bahawa fitnah dan menuduh itu adalah budaya orang Pas. Bukan sejak dulu lagi Pas memang macam itu. Hassan Ali masuk Pas masa Anwar Ibrahim kena pecat. Sebelum itu dia adalah seorang pakar motivasi yang hebat. Boleh dikatakan tiap-tiap minggu mukanya terpampang dikaca TV. Hassan Ali tak masuk Keadilan mungkin sebab dia dah agak bahawa Keadilan tak ada masa depan.

    Hassan Ali merajuk dengan rasa macam dihina apabila ramai yang menfitnahnya. Yang menuduh dan menfitnahnya bukan orang lain tetapi orang Pas sendiri, kawan-kawan seperjuangannya sendiri. Hassan Ali patut tahu bahawa memang budaya orang Pas macam itu. Mereka adalah golongan yang memperalatkan Islam tetapi tidak mempunyai akhlak Islam. Mereka memang suka menuduh dan memang itu kerja mereka sejak dulu lagi.

    Maka merayulah Dr.Hassan Ali agar ahli Pas menghentikan tuduhan terhadapnya kononnya beliau adalah seorang sekular. Sejak bila pulak Hassan Ali itu boleh dikategorikan sebagai tokoh agama atau ulama. Kesian Hassan Ali. Memang orang Pas tahu beliau adalah seorang yang bijak pandai dan profesional, lalu beliau dituduh dan dilabelkan sebagai sekular. Beliau merayu supaya “Hentikan ucapan dan kata-kata sekular terhadapnya. Kasihanilah Ibu bapa saya yang mendidik saya hingga khatam Al-Quran dua kali semasa berusia tujuh tahun dan membaca khutbah semasa berusia 16 tahun.” “Sejak saya dipilih sebagai Naib Presiden tiga penggal lalu, namun belum lagi saya melihat adanya kertas dasar mengenai peranan ulama dan profesional secara jelas,” katanya. Mungkin masa inipun fikiran Dr.Hassan Ali masih bercelaru sehingga tidak dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk? Beliau sebenarnya sedang keliru.

    Cuma nak nasihatkah Dr. Hassan Ali ini supaya tinggalkan saja perjuangan Pas. Anda telah melihat sendiri bagaimana orang yang mendakwa sebagai pejuang Islam tetapi di manakah akhlak Islamnya. Ke mana pergi pegangan mereka itu kepada agama. Yang jelas mereka adalah golongan yang mahu memperalatkan agama untuk kepentingan politik semata-mata. Mereka nak cari kebendaan dan kedudukan dalam Pas. Mereka nak cari pangkat dan harta. Tak ingat ke apa yang berlaku di Terengganu ketika Pas menjadi kerajaan? Habis harta kerajaan negeri diberikan kepada kroni dan mengkayakan puak-puak Pas sahaja.

    Orang Pas memang jelas menolak dan tidak mahu Hassan Ali. Apa lagi yang Dr.Hassan Ali mahu buktikan. Adakah dengan mengharamkan Islam Hadhari di Selangor, beliau akan diterima kembali didalam kelompok ulama Pas. Cukuplah Hassan Ali. Tinggalkanlah perjuangan yang sia-sia itu. Jika anda kasihankan ibu dan bapa anda sebagaimana yang anda sebutkan, keluarlah daripada Pas. Dah tak ada sesiapa pun yang boleh atau mampu membela masa depan rakyat dan memaju serta membangunkan negara selain kerajaan Barisan Nasional (BN). Itu adalah satu hakikat yang tidak boleh ditolak lagi. Ia adalah kenyataan. Budaya buruk yang ada di dalam Pas hari ini sebenarnya tidak ada di dalam UMNO. Apa yang digemburkan Pas hanyalah untuk menutup kelemahan dirinya sendiri. Itu saja.
    Islam Hadhari tidak menyesatkan dan memesongkan akidah. Jika ulama sedunia termasuk Sheikhul Azhar pun boleh terima dan memuji pendekatan tersebut kenapa ia perlu diharamkan. kerajaan negeri Selangor tidak perlu berasa takut dan terancam dengan pendekatan Islam Hadhari ini. Mereka sepatutnya perlu lebih takut kalau mereka tidak mampu menunaikan janji-janji pilihanraya mereka.

  13. lomang panas on June 1st, 2008 2:11 am

    tak lama lagi diorang kat selangor ni akan mulia kan babi dari manusia, nak bagi duit utk budak sekolah x ada duit , nak buka kandang babi banyak lak peruntukan , mang lah babi ……..ni yg dimuliakn oleh kerajaan PKR. cantik gak gambar hassan ali ngan babi tuh

  14. tak makan babi on June 1st, 2008 10:56 am

    Menternak babi ini salah satu cabang bidang penternakan. hasrat ini selari dengan saranan PM yang menyatakan pertanian itu satu perniagaan. Ini menunjukkan bahawa PKR dan PAS menyokong dasar kerajaan BN untuk mempertingkatkan keluaran pertanian. Kalau Selangor tak ternak babi banyak-banyak, Cina Singapura dan Hong Kong nak makan apa. Mereka makan babi dengan banyak tapi seekor pun tak ternak. Kerajaan Selangor hanya berusaha untuk memenuhi permintaan yang tinggi ini dan akan menambahkan pendapatan kerajaan dari levi keatas babi dan hasil ekspot. Bukankah ini usaha yang baik. Boleh guna hasil tersebut untuk menunaikan manifesto mereka semasa pilihanraya, boleh bagi bantuan kewangan kepada rakyat miskin, bantuan pelajar masuk universiti, kanak-kanak tadika dan orang-orang tua. Projek ternak babi besar-besaran ini akan jana pendapatan dan aliran tunai. Jana pendapatan. Juak-juak pun boleh tumpang peluang-peluang yang terjana. Berapa banyak perkhidmatan sokongan yang diperlukan untuk industri ini, bolehlah rakyat Selangor yang menganggur dapat perkerjaan. Disamping menambahkan pendapat kerajaan negeri, ianya mampu juga menyelesaikan masalah sosial sekaligus. Sebab itu tolak Islam Hadari. Ternak babi dengan Islam Hadari tentunya conflicting. Kena pilih satu sahaja. Lagipun Islam Hadari tak generate duit, keluar duit lagi adalah. Macam tulah… kalau tubuh kerajaan atas sokongan pemakan babi. Teresa Kok boleh buat kenduri besar jamu babi bila anak dara tu kahwin nanti. Tentu dapat sponsor tokay babi. Seekor semeja. HassanAli dan Khalid Ibrahim tentu duduk main table, Tak boleh nak bayang tergolek babi panggang atas meja depan mereka.

  15. justice on June 1st, 2008 9:46 pm

    The Selangor state government today released photographs to prove that its Barisan Nasional predecessor had looked into the possibility of setting up a centralised pig farming project in Kuala Langat.

    dr karim mansor german pig farm visit 150408State exco member Yaakob Sapari released the photograph which depicts Selangor Umno leader and Tanjung Sepat state assemblyperson Dr Karim Mansor posing next to a pig-pen with a thumbs-up sign while in Germany.

    (image: Dr Karim at German’s pig farm)

    Yaakob said that he hoped the photograph would put to rest claims by Umno members that they had been against the project.

    “We hope that he would stop politicising the matter from now on,” said Yaakob, after chairing a briefing on the project of Pakatan Rakyat elected representatives in Kuala Lumpur and Selangor.

    Karim and former menteri besar Dr Mohd Khir Toyo were among the staunchest critics of the project which the present state government had claimed was approved by its predecessor. http://colour-blind.org/wordpress/?p=656

    Sebelum ini …. dia buat buat tak tau

    Dr. Karim Mansor Nafi Terbabit Dengan Sebarang Syarikat Babi

    selangordaily.
    (…) “Saya tidak tahu syarikat mana yang terbabit dengan usahasama dengan syarikat dari Jerman yang diberi tanggungjawab untuk mencari jalan mengadakan pemodenan ladang babi ini. Semasa BN dulu, ini semua di bawah EXCO Datuk Tang See Hang. Saya tidak boleh masuk dalam Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTES) mahu pun Mesyuarat EXCO. Jadi saya tidak faham bagaimana nama saya dikaitkan.”

    Menurut Dr. Karim, beliau belum membaca keseluruhan terjemahan wawancara Oriental Daily kerana berada di Mekah pada masa ini. Bagaimanapun beliau akan mempertimbangkan tindakan undang-undang jika benar terdapat unsur fitnah ke atas dirinya.

    Bercakap kepada mykmu.net sebentar tadi, beliau turut mengandaikan pembabitan syarikat bumiputera dengan pelabur Jerman dalam hal ini mungkin kerana dasar kerajaan yang mensyaratkan pemilikan ekuiti bumiputera dalam syarikat usahama luar.

    “Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran dakwaan ini. Tapi saya fikir ia berhubung kait dengan syarat pelaburan asing. Dan saya percaya juga jika ada syarikat bumiputera ia pastinya di kalangan bumiputera bukan Islam.”
    http://selangordaily.blogspot.com/2008/04/dr-karim-mansor-nafi-terbabit-dengan.html

    Walaupun sebelum ini sudah ada saksi

  16. justice on June 1st, 2008 9:47 pm

    The Selangor state government today released photographs to prove that its Barisan Nasional predecessor had looked into the possibility of setting up a centralised pig farming project in Kuala Langat.

    dr karim mansor german pig farm visit 150408State exco member Yaakob Sapari released the photograph which depicts Selangor Umno leader and Tanjung Sepat state assemblyperson Dr Karim Mansor posing next to a pig-pen with a thumbs-up sign while in Germany.

    (image: Dr Karim at German’s pig farm)

    Yaakob said that he hoped the photograph would put to rest claims by Umno members that they had been against the project.

    “We hope that he would stop politicising the matter from now on,” said Yaakob, after chairing a briefing on the project of Pakatan Rakyat elected representatives in Kuala Lumpur and Selangor.

    Karim and former menteri besar Dr Mohd Khir Toyo were among the staunchest critics of the project which the present state government had claimed was approved by its predecessor. http://colour-blind.org/wordpress/?p=656

    Sebelum ini …. dia buat buat tak tau

    Dr. Karim Mansor Nafi Terbabit Dengan Sebarang Syarikat Babi

    selangordaily.
    (…) “Saya tidak tahu syarikat mana yang terbabit dengan usahasama dengan syarikat dari Jerman yang diberi tanggungjawab untuk mencari jalan mengadakan pemodenan ladang babi ini. Semasa BN dulu, ini semua di bawah EXCO Datuk Tang See Hang. Saya tidak boleh masuk dalam Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTES) mahu pun Mesyuarat EXCO. Jadi saya tidak faham bagaimana nama saya dikaitkan.”

    Menurut Dr. Karim, beliau belum membaca keseluruhan terjemahan wawancara Oriental Daily kerana berada di Mekah pada masa ini. Bagaimanapun beliau akan mempertimbangkan tindakan undang-undang jika benar terdapat unsur fitnah ke atas dirinya.

    Bercakap kepada mykmu.net sebentar tadi, beliau turut mengandaikan pembabitan syarikat bumiputera dengan pelabur Jerman dalam hal ini mungkin kerana dasar kerajaan yang mensyaratkan pemilikan ekuiti bumiputera dalam syarikat usahama luar.

    “Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran dakwaan ini. Tapi saya fikir ia berhubung kait dengan syarat pelaburan asing. Dan saya percaya juga jika ada syarikat bumiputera ia pastinya di kalangan bumiputera bukan Islam.”
    http://selangordaily.blogspot.com/2008/04/dr-karim-mansor-nafi-terbabit-dengan.html

    Walaupun sebelum ini sudah ada saksi

    Dan tahukah anda siapa teraju disebalik projek ini?

    Marhaen
    Tidak lain dan tidak bukan, orang kuat Khir sendiri iaitu ADUN Tanjung Sepat, Dr Karim Mansor (bekas SETPOL Khir). Beliaulah yang menjadi orang tengah untuk syarikat Bumiputera tadi serta yang merancangkan penggunaan teknologi Jerman itu. Anehnya Dr Karim jugalah hari ini begitu galak sekali kononnya menentang perlaksanaan projek ini oleh kerajaan Pakatan Rakyat.

    Kerajaan BN Selangor bawah Khir Toyo, kata Dr Lee, telah menghantar delegasi kerajaan negeri ke Jerman utnuk mengkaji dan melihat sendiri teknologi Jerman yang digunakan di ladang babi di sana. Siapakah antara yang menyertai rombongan itu? Dr Karim dan Ketua Kampung Ladang Tumbuk, Mohd Tarmudi Tushiran. Tarmudi inilah yang mengetuai lebih 200 orang penduduk kampung berdemonstrasi depan Bangunan SUK baru-baru ini sedangkan beliau terlibat dalam program ini semasa BN kerajaan dulu!

  17. sabu on June 2nd, 2008 1:01 am

    aku hairan kenapa pro pembangkang balik2 ungkit isu yg umno banyak kereta,rumah besar la dan sebagainya..kenapa?anda dengki ke..terbukti ke mereka tu makan duit rakyat?
    inilah akibat kalau busuk hati dan dengki khianat..bila pembangkang berkuasa seolah2 lepas geram yang halal jadi haram,yang haram jadi halal..
    perkara yang baik dibuat kerajaan semuanya haram..yang haram semua jadi halal pada pembangkang..memang gila meroyan la diorang ni.

    kalau nak citer pasal minyak, pembangkang sebok cakap negara mcm swaziland antara negara minyak paling murah..diorang tau tak swaziland tu besar mana negara nya,berapa banyak kenderaan yang ada kat situ..aku rasa silap2 tokei stesen minyak kat swaziland pon gulung tikar sbb tak ramai yang isi minyak..so boleh la diroang jual murah.negara pon kecik,rakyat tak sampai 500ribu org,rakyat miskin,nakk beli basikal pon tak mampu..nak pakai selipar jepun pun tak mampu!!!!

    lagi satu, yang kita dok gali laut dan kluarkan bukan semuanya jadi petrol, kualiti pon tak sebaik mana,kita eksport la negara dunia ke3 je.kita pon ada import minyak..korang tak pernah tertanya2 ker kenapa indonesia yang pengeluarannya 20kali ganda dari kita dan stok minyak nye lagi 70 tahun tak jual murah pon..kurang 10sen je berbanding dengan kita. kita ni beruntung masa gawat 10 tahun dulu,nasib baik kita tak pinjam IMF seperti yang anwar cadangkan,kalau tak sampai sekarang la ekonomi negara kita tak stabil pasal banyak hutang,hutang tak habis2….contohnya indonesia yang meminjam pada IMF..fuuhh..anwar ibrahim time tu memang nak jual negara..ini ke yang kita anggap anwar sebagai pakar ekonomi??

    jadi kesimpulannya banyak lagi perkara yang dicanang2kan oleh pembangkang sebenarnya palsu ,mengelirukan dan dusta semata2..aku pon sebelum ni terpedaya jugak..tapi bila pikir2kan balik ditambah dengan input maklumat yang aku perolehi aku rasakan PAKATAN RAKYAT MMG BANYAK MENIPU RAKYAT!!

    aku pon haritu antara pembangkang juga..pasal khir toyo tu memang betul semua orang marah kat dia bahkan orang umno sendiri pon berbulu dengan dia..tapi lepas PRU12 ni aku terpaksa buat U-turn sbb pakatan rakyat memang la tak betull..lebih2 lagi anwar tolak ketuanan melayu pastu karpal singh bangsat tu tolak negara islam..

    menyorot ckp2 warung,ni pulak org2 pkr sendiri cakap pak lah takkan jatuhkan org2 yang dia tak berkenan,dia nak rakyat yang jatuhkan org2 mcm tu..tak mcm mahathir agak2 dia tak suka dia main buang je mcm abu hasan omar dulu..yg aku dgr cerita khir toyo ni juga org kuat mahathir..aziz shamsudin bekas parlimen shah alam pon org kuat mahathir..pak lah mmg tak nak org2 pro mahathir..so pak lah biarkan mereka2 ni diadili oleh rakyat..
    kalau lah betul mcm tu ceritanya..tak sangka la plak aku paklah ni ada strategi walhal setau aku paklah ni lembik poyo2 jer..

    apa2 pon aku tetap nak bagi sedas pada khir toyo…wak khir toyo..aku ni wes mangan tempe selori,rai ku orak hensem koyo rai mu..ngapus!!

  18. baniADAM on June 2nd, 2008 9:20 am

    Kerajaan Pakatan Selangor kata projek babi diluluskan oleh kerajaan UMNO/BN dulu maka wajar diteruskan, yg peliknya pendekatan Islam Hadhari juga diperkenalkan oleh kerajaan UMNO/BN dulu tapi diharamkan oleh mereka. Yg haram jadi halal & yg halal jadi haram. Kuat sungguh tali yg dicucuk kehidung pemimpin2 Islam Pakatan oleh DAP sehingga meletakkan kepentingan Islam sebegitu rupa…….kalaupun berdendam dgn UMNO & menolak Islam Hadhari gunalah pendekatan yg lebih mulia kerana kita menyentuh bab2 berkaitan dgn Islam jgnlah menggunakan istilah HARAM. Aparah, macamni punya pemimpin kah yg akan menjadi harapan generasi akan datang di Selangor & negara…..bukan setakat rosakkan negara malah lebih teruk lagi merosakkan agama sucu Islam……..istighfar…….

  19. john on June 3rd, 2008 3:07 am

    Slm :)

    I remembered when I was growing up my late mother sent me to a summer camp organized by an association headed by Dr Hassan Mohamed Ali. I don’t know whether the association is still around or whether he has been awarded Datukship at that time but I did manage to get up close with the Datuk.

    Even back then there’s certainly something about Dr HMA which I guess, makes him who he is today. That was a long time ago and judging from what little I know and from what I’ve read, the man is still very much the same as I reflect upon my brief but meaningful encounter with him during those summer camp days. But I’m not here to sing praises for the man but rather share my take or my point of view with Mr Nawawi Mahmood and the rest of you here. Insyallah. Why don’t we start with this? I’m sure all of you are familiar with this. :|

    • Faith and piety in Allah s.w.t
    • A just and trustworthy government
    • A free and independent People
    • Mastery of knowledge
    • Balanced and comprehensive economic development
    • A good quality of life
    • Protection of the rights of minority groups and women
    • Cultural and moral integrity
    • Safeguarding the environment
    • Strong defenses

    If you show this to any Non-Muslim who have interest in any religion, he/she can tell you right away that it is of Islamic ideas and principles. How would they come to that conclusion? It’s a no brainer actually. The first principle is faith and piety in Allah s.w.t. :|

    According to Wikipedia the word Hadhari is define as civilization which can define as tamadun or peradaban. The tag line in short means Tamadun Islam. This is where it gets interesting. Allow me to quote what Dr HMA said “Konsep Islam Hadhari tidak perlu kerana ajaran Islam yang diamalkan umat Islam di negara ini sudah lengkap dan menyeluruh membabitkan semua aspek kehidupan manusia sejagat.” All of you knew what happened next. As a Muslim and a humble servant of Allah s.w.t I would like to remind myself and all of us about the Principles of Islam

    Tauhid (The backbone of Islam and all Islamic principles)
    •Humanity (Brotherhood and as basis of civilization)
    •Justice (Cornerstone of Islamic Syariah)
    •Faith (pillars of Islam)

    All of these can be broken down into details but I would rather stick to the basic because if I do that we would end up with I have pointed out at the above. It’s a more detailed elaboration of the basic principles of Islam. One would understand why and how did Dr HMA come to that conclusion. I could not say that I do not agree with Dr HMA on the circumstances that Islam is comprehensive and unifies humanity, and the only acceptable way by Allah s.w.t towards progress and salvation of mankind through universal principles of dignity, justice and freedom for all. As a Muslim do we need anything else as a tool in order for us to achieve a glorious and prosperous civilization? :? What does the expert have to say about it? Allow me to quote please.

    Dr. Mohd Asri menyebut: “Istilah Islam Hadhari telah mengelirukan banyak pihak, namun isi kandungannya baik. Malangnya, perlaksanaan isi kandungan itu kurang kelihatan, selebihnya hanya jenamanya sahaja yang diwar-warkan. Saya mencadangkan kepada pihak yang menolak secara ‘pakej’ supaya menilai dengan objektif, menerima aktiviti yang baik atau dasar-dasar yang baik yang termuat dalam Islam Hadhari dan boleh menolak jenama yang mengelirukan itu. Buang namanya, makan isinya seperti kueh tahi itik di Kelantan. Tak perlu panggil tahi itek, cuma makan sudahlah”.

    I totally agree with Dr. MA and I’m sure that Dr. HMA would definitely have the same idea or more along the same line as what Dr. MA was voicing out. Drop the tag line and pursue whats in the rakyat’s best interest. Allow me to quote again please.

    BANGI: Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) tetap meneruskan program Islam Hadhari yang dirancang untuk kerajaan Selangor bernilai RM24 juta sepanjang tahun ini, kata Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz, hari ini.

    I’d say Alhamdulillah. Programs for the rakyat and I do hope that Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz is smart enough not to compromise the whole entire program by not dropping a 7 letter word in all of its banners backdrops printing materials or other sources of information be it print or electronic concerning the program. Ask yourself which is more important, Programs that benefit the rakyat and have the rakyat’s best interest at heart or a 7 letter word? :?

    I’m sure Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz is bright and intelligent enough that he would not let a 7 letter word be in the way of implementing those programs. Would u? I hope that he could keep his focus and responsibilities straight when he caries out his duties which would be running those planned programs worth RM 24 million for the rakyat. Lets not forget that it’s the rakyat’s money at work. Just a 7 letter word in your way Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abdul Aziz and I do think that you do know what are the obvious choices or steps. Just in case you don’t, allow me to quote a line from a song for you. “Drop it like its hot” Datuk.

    “Bayangkan bagaimana pandangan rakyat marhaen yang bukan Islam tentang pertelingkahan umat Islam mengenai ‘Islam’ atau tidak sesuatu program berbentuk Islam. Bayangkan bagaimana semakin kelirunya rakyat marhaen bukan Islam tentang mana satu Islam yang betul dan yang tidak betul.”

    Mr. Nawawi. I do appreciate your concern but I can assure you that conflicts of principles in one religion is nothing new and has been going on since the very beginning of time. I’m sure you knew and so do I and I’m sure the rest of the rakyat knows as well. I’m sure if there’s anyone out there who are Non-Muslims would know the differences regarding this issue just by simply checking the facts and by doing a little bit of research.

    Non-Muslims know that it’s the tagline that is being banned and not the principles. Just the 7 letter word Mr. Nawawi and nothing more and/or nothing less. It would be naïve if anyone would’ve blindly agreed to anything or accepted any information wholeheartedly without raising questions. There’s only one Islam Mr. Nawawi and as a Muslim I bear witness that there’s none worthy of worship except Allah s.w.t and Muhammad s.a.w is his servant and messenger.

    “Mungkin beliau tidak sedar bahawa masih banyak rakyat Negeri Selangor beragama Islam yang secara terbuka meminum arak. Arak dari kilang tempatan mungkin lebih murah dibeli dan lebih memudahkan rakyat mendapatnya”

    Mr. Nawawi. Allow me to share a few facts which I have gathered that I have found to be quite interesting. There’re two multinational companies operating in Malaysia Carlsberg Brewery Malaysia Berhad and Guinness Anchor Berhad (Diageo/Asia Pacific Breweries-Heineken). There’s another addition to the list and please allow me to quote an excerpt from an article.

    “Though Abdullah Badawi and Najib Razak had clamoured Malaysia to be an Islamic state, the fact is we will have more beer under their administration. Singapore media disclosed yesterday that a third brewery has started operation in Port Klang in May, under the name of Napex Corporation. It produces and markets the brand Jaz Beer. It’s a market breaking news that rattled and riled even the incumbents. Earlier, Malaysia has vowed to cap licenses to the two existing breweries, namely, Guinness Anchor Berhad and Carlsberg Brewery Malaysia Berhad.”

    Please keep in mind that these companies have been in operation since 1965 till date. The newest addition to the family started operation as recent as last year, 2007. Now the most important question to ask when we’re talking about authorization of operations for these Multi National Corporation on our shores would be who has the power of authority to issue out license for them to operate? :?

    That would be easy to answer. Its none other than Malaysian Industrial Development Authority or MIDA for short. “Applications for manufacturing licences are to be submitted to the Malaysian Industrial Development Authority (MIDA), an agency under MITI in charge of the promotion and coordination of industrial development in Malaysia.”. :|

    But the newest kid on the block Napex Corporation was authorized to operate by, get this “Napex’ brewery license was issued by the Royal Customs Department which reports to the Treasury, of which Abdullah is the finance minister. This has been confirmed by Royal Customs Director-General Hj Abd Rahman b Abd Hamid”. :|

    Some of the laws that govern these operations are Industrial Coordination Act 1975, Employment Act 1955, Industrial Relations Act 1967 and Trade Unions Act 1959. With the latest approval of Napex Corporation we can see that Customs Act 1967 can also be used to authorize operations of breweries as well.

    All in all the government collects in total (import duties, excise duties and sales tax) about RM1billion in taxes from alcohol per annum. Here are a few facts that I have discovered. For beverages and tobacco there’s an increase in domestic investment in the year 2005 and 2006 from 16.8 million to a whopping 62.7 million respectively. The import value for beverages and tobacco in 2005 and 2006 increased from 1.106 billion to 1.150 billion.

    This is just the tip of the iceberg. You will find more the deeper you dig which I have found by doing so myself. You can ask yourself who has the authority over these breweries and I’ll give u a hint. It’s NOT the state government. Think about that. :roll:

    Hopefully what I have shared could be benefited by us all insyallah. Hope that Allah s.w.t will bless and guide you Mr Nawawi. All good things are from Allah s.w.t and all bad things are my own doing. God bless and slm.
    :D

  20. jaaltok chat on June 3rd, 2008 1:16 pm

    Hasan Ali mengharamkan Islam Hadhari dan menghalalkan BABI, sesungguhnya dia memuliakan BABI dari islam… inilah contoh manusia munafik yang wajib orang islam tentang. kalau anda jumpa hasan ali, jumpa ular dan jumpa babi dalam hutan, halaulah hasan ali dulu untuk selamat.

    Khalid Ibrahim pak turut kepada anwar aljuburing, dahlah gagap dan cakap berterabur, dia ni merupakan menteri besar paling tak berpontensi tapi pandai buat janji dan tak pandai tunaikan, tak lama lagi dia ni jadi munafiklah gamaknya

  21. Jangan buat komen bodoh on June 5th, 2008 1:14 am

    Kadang-kdang geli juga hati membaca komen-komen bodoh di sini. Orang membincangkan perkara lain dia melencong kepada perkara yang lain. Di antaranya ialah komen yang dibuat oleh Maslina on May 31st, 2008 2:59 pm . Agaknya orang yang satu ni tak faham apa yang sedang diperkatakan, lantas dia melencong entah ke mana, macam orang yang sangat kecewa ketika pemerintahan BN sebelum ini.

    Yang kita bicarakan di sini sekarang adalah masalah kebodohan Hasan anak Ali yang dengan sombongnya mengharamkan Islam Hadhari di Selangor, tetapi beriya-iya menyokong ladang babi. Perkara tersirat yang dapat dilihat di sini ialah bahawa beliau tidak faham program Islam Hadhari ini, dan kalau dilaksanakan pun tidak akan membawa keuntungan apa-apa kepadanya. Tetapi jika projek babi, sudah jelas mereka akan memperolehi keuntungan daripadanya, apalagi mereka nak mengeksport babi ke cina.

    Hujah bodoh yang sering dilaungkan oleh MB boneka Selangor (MB Selangor adalah boneka hidup Theresa Kok), bahawa projek babi ini adalah lenjutan daripada apa yang sudah dirancang oleh MB sebelumnya. tapi kalau dah jelas projek ini tidak disetujui oleh ummat Islam, mengapa mesti diteruskan..? Apakah MB BN dulu akan marah jika projek ini dibatalkan…? Sebagaimana marahnya Tun Mahathir kepada Pak Lah kerana membatalkan projek-projek mega yang sudah dirancangnya…?

    Sebenarnya begini…!

    Sebaik saja duduk di kerusi MB sebagai boneka, beliau mulai membelek-belek fail, mencari-cari projek yang menguntungkan. Belek-belek punya belek, belek punya belek, jumpa fail projek Babi, matanya terbelalak, dan terus terbayang ini keuntungan, keuntungan dan keuntungan. Maka tanpa berfikir panjang lagi, dibawalah ke sidang DUN, makcik Terasa Kok terus menyokong dan menyarankan agak projek celeng ini dilanjutkan.

    Jelas…! Di sebalik projek bebai ada keuntungan besar.
    Di sebaling manhaj Islam Hadhari, mereka tidak mampu mencari kebaikannya…! Maklumlah tak pernah sekolah agama…!

  22. jaaltok chat on June 5th, 2008 3:13 pm

    Hasan a/l ali perlu dilantik menjadi exco babi di selangor kerana dia boleh halalkan daging babi untuk dimakan oleh umat islam dari PKR dan PAS. Bodus punya hasan a/l ali yang mana halal dan harampun tak tahu.

  23. Ziman on June 5th, 2008 3:53 pm

    Jaaltok said : ….Hasan a/l ali perlu dilantik menjadi exco babi di selangor kerana dia boleh halalkan daging babi untuk dimakan oleh umat islam dari PKR dan PAS. Bodus punya hasan a/l ali yang mana halal dan harampun tak tahu.”…

    A’kum wb Jaaltok,

    Tahniah. Anda telah mencapai status ulama’ besar. Hebat betul cara penghujahan anda, tentunya selari dengan tahap ilmu dan pemikiran anda. Saya pada mulanya tidak teringin langsung membuat komen, tetapi apabila membaca komen anda dan lain2 komentar sebelum anda, saya rasa amat bersalah kalau terus berlalu tanpa meninggalkan sebaris dua komen. Kesemua komentar sahabat2 kita disini nampaknya mengatakan Hassan Ali telah mengharamkan islam hadari dan menghalalkan orang islam makan babi. Nauzubillah…

    Secara jujur dan demi Allah, pernah tak saudara dan sahabat2 yang lain itu mendengar Hassan Ali membuat fatwa bahawa babi itu halal dimakan oleh orang islam? Bila dan dimana? Kalau ada, menjadi wajib bagi saudara membuat laporan polis dan lepas itu mengadu kepada JAIS atau JAKIM. Dengan cara begitu tindakan boleh diambil terhadap Hassan Ali. Mana boleh kita biarkan beliau membuat fatwa sebegitu sesat tanpa apa-apa tindakan oleh pihak berkuasa agama islam? Yang kedua, kalau Hassan Ali memfatwakan islam diharamkan diajar/dipraktis di selangor, maka tindakan serupa tadi juga wajib diambil oleh saudara dan sahabat2 saudara yang ada mendengar atau memiliki bukti yang Hassan Ali pernah berkata begitu. Itu kewajipan saudara sebagai orang islam.

    Tetapi kalau Hssan Ali sekadar menyatakan bahawa program2 islam hadari Bn diharamkan dijalankan dimasjid/surau di Selangor,.. itu cerita lain. Ianya 360 darjah lari dari apa yang saudara dan sahabat2 saudara komentarkan itu. Mengenai projek ternak babi tu, yang nak menternak bukan Hassan Ali atau kerajaan selangor!! Yang nak menternak ialah towkey babi. Si towkey babi tu pulak pernah memohon kelulusan/lesen bagi menjalankan projek ternak babi dari kerajaan selangor semasa yb khir toyol lagi dan telah diluluskan. Masa itu kerajaan selangor dipimpin oleh sahabat2 saudara dalam umno/bn. Semasa itulah juga sahabat2 saudara, termasuk ADUn dari umno telah melawat beberapa ladang dan kandang babi diserata dunia untuk program lawatan sambil belajar. Bukti lawatan2 tersebut ada gambarnya tersiar dimerata-rata media sebelum ini. MAKNAnya, bukan Hassan Ali nak ternak babi. Bukan kerajaan selangor melaksanakan projek ternak babi. Bukan kerajaan selangor menanggung kos bina ladang babi RM100 juta. Itu anggaran nilai projek yang dicadangkan oleh towkey babi tu. Habis tu, dimana dan bila pula Hassan Ali memfatwakan babi itu halal dimakan oleh orang islam?

    Saudara Jaaltok, dalam hidup kita ini, panjang akal selalunya lebih baik dari panjang umur.

  24. lomang panas on June 5th, 2008 4:52 pm

    hah kalau dulu nilai yang diluluskan 100 juta, sekarang tak lagi, harga minyak naik , nilai kena naikan , kalau tidak teressa Kok merajuk, nilai sekarang dah jadi 300 juta , khusus untuk jaga babi, Eden nasib baik BN masih perentah N9 kalau tak macam bori undi untuk boklo babi ajo.

  25. lomang panas on June 5th, 2008 4:55 pm

    toporanjat den tgk yg ambik gambar ngan hassan ali tuh, sapo tuh kek sobolah dio tuh , mcm samo ajo rupa nyo, adik berdaik ko

  26. Ziman on June 5th, 2008 6:48 pm

    Lomang panas said :…” toporanjat den tgk yg ambik gambar ngan hassan ali tuh, sapo tuh kek sobolah dio tuh , mcm samo ajo rupa nyo, adik beradik ko”…

    Lomang,

    Tak kan eko doh lupo? ari tu kan eko yang berdiri sebolah hassan ali tu? Hmmm…. malu nak ngaku yo??

  27. bluessmurf on June 6th, 2008 10:37 am

    DEMI BABI, SATU LAGI PROJEK PAKATAN RAKYAT PADA ANDA.hidup pakatan rakyat!

  28. bluessmurf on June 6th, 2008 10:38 am

    who let the pigs out? oink oink

  29. aladdin on June 7th, 2008 1:28 pm

    Babi adalah ciptaan Allah. Haram dimakan tanpa sebab-sebab yang tertentu. Harus dimakan jika dalam keadaan darurat.
    Hadhari pula adalah penambahan kepada Islam. Dalam bahasa Arab tidak ada perkataan hadhari, yang ada hanyalah hadharah yang bererti tamadun. Hadharah Islamiyah bererti Tamadun Islam.
    Penambahan hadhari kepada Islam adalah tidak betul kepada tatabahasa dalam bahasa Arab. Bagi yang mahir dalam bahasa Arab, penambahan ini adalah satu perkara yang tidak boleh diterima sama sekali dari segi balaghahnya, ikrabnya dan nahunya.
    Jadi, aku setuju dengan kerajaan Selangor yang telah mengharamkan program Islam Hadhari di negeri Selangor.

  30. harun salim on June 8th, 2008 12:50 pm

    “Hadharah Islamiyah bererti Tamadun Islam.
    Penambahan hadhari kepada Islam adalah tidak betul kepada tatabahasa dalam bahasa Arab. Bagi yang mahir dalam bahasa Arab, penambahan ini adalah satu perkara yang tidak boleh diterima sama sekali dari segi balaghahnya, ikrabnya dan nahunya.
    Jadi, aku setuju dengan kerajaan Selangor yang telah mengharamkan program Islam Hadhari di negeri Selangor.”
    .
    .
    .
    Maaf saya minta penjelasan kerana tak berapa paham, kenapa tidak dibetulkan atau diubah namanya, kerana saya lihat pengisian di dalamnya boleh dikatakan bagus juga. pemuda pas.

  31. Bron on June 10th, 2008 3:45 am

    ELEH DEB PUN PAS/PKR SANGGUP KETEPIKAN APA PULA YANG MENGHALANG MEREKA MENYISIHKAN KONSEP ISLAM HADHARI. NEHE/SIFAR/TIADA APA.

    LAGI PUN BUKANKAH SUDAH DIAKUI BAHAWA DALAM PERLEBAGAAN PAS TIADA TERMAKTUB PERJUANGAN MENUNTUT NEGARA ISLAM. HABIS TU NAK BINCANG APA LAGI. IA SUDAH JELAS.

    ITU ADALAH TINDAKAN BERBAU PERKAUMAN POLITIK…TAK LEBIH DAN TIDAK KURANG.

    FOR BRO JOHN, I HAVE THIS THING TO SAY: IF A STATE GOVERNMENT CAN ASKED RTM TO VACATE THEIR OFFICE WHICH WAS RENTED FROM THIS STATE GOVERNMENT.. WHY CAN’T THE BEER FACTORY BEEN INSTRUCTED TO SHIFT THEIR OPERATION TO ANOTHER STATE WHEREIN THE PRODUCT IS CONSUMED BY A LARGE NUMBER OF PEOPLES?

  32. salahuddin on June 10th, 2008 5:24 pm

    x kesah la.. ladang 100 juta ke 1 billion ke.. sebelum ni ada pemerintah yang haramkan kladang babi.. x de kan. so jangan lah salahkan pembangkan sahaja. lihat dulu pada kerajaan bn. bukan kat selangor x de babi sebelum ni.. ladang babi kat selangor memang banyak.. kenapa kerjaan pimpinan bn x haramkan babi sebelum ni.. bukak fikiran tu.. babi memang haram tp islam hadhari boleh menyebabkan perpecahan umat islam lagi la teruk.. at least kat selangor cina makan babi so x de masalah.. at least farm dia x menyebabkan evironment teruk seperti sebelum ini.. babi tu haiwan so buat apa Allah jadikan babi.. kalau darurat at least bolehb gak telan… islam hadhari lagi merbahaya kerana masa depan sape yang tahu.. bagaimana syiah itu muncul. syiah hanyalah politik shaja lama kelamaan jd mazhab sama kes la mcm islam hadhari.. kalau la suatu hari nanti islam hadhari jadi mazhab baru kat akhirat nanti korg juga disalahkan. Allah tanye kenapa korg x halang islam hadhari korg nak jawab apa…..

  33. john on June 11th, 2008 4:54 am

    Slm :lol:

    Thank you Bron for taking the time to read my comments and I do appreciate it. Please allow me to quote what you have said. :roll:

    “FOR BRO JOHN, I HAVE THIS THING TO SAY: IF A STATE GOVERNMENT CAN ASKED RTM TO VACATE THEIR OFFICE WHICH WAS RENTED FROM THIS STATE GOVERNMENT.. WHY CAN’T THE BEER FACTORY BEEN INSTRUCTED TO SHIFT THEIR OPERATION TO ANOTHER STATE WHEREIN THE PRODUCT IS CONSUMED BY A LARGE NUMBER OF PEOPLES?”

    First of all Bron I don’t think its fair that we compare Selangor FM with Malaysia Carlsberg Brewery Malaysia Berhad, Guinness Anchor Berhad (Diageo/Asia Pacific Breweries-Heineken) and Napex Corporation since Selangor FM is a local radio station whereas the rest are multi-national conglomerates. :roll:

    In the case of the radio station, it was occupying the state government owned building. Since it is a state government own building therefore the jurisdiction or the authority falls under the state government. Even then I’m sure if you would’ve follow the issue closely, I think you would agree that if the radio station would’ve allowed an hour of air time for the state government none of the incidences that occurred would’ve ever happened. The state government even wrote a letter of intent to the radio station but sad to say it fell on deaf ears. :roll:

    Back to these multi national breweries, Allow me to quote one of the article found on the MIDA’s site

    ”1.2.1 Free Industrial Zones. To-date there are 18 FIZs located at Pasir Gudang, Peringgit I, Peringgit II, Peringgit III, Tanjung Kling, Kinta, Telok Panglima Garang, Hulu Kelang, Sungai Way, Perai, Bayan Lepas, Batu Berendam, Jelapang II, Sama Jaya, Pulau Indah and Tanjung Pelepas I, II and III.” :oops:

    Even the land (FIZ) where these breweries operating on are under MIDA’s jurisdiction. Bron, as what I have stated earlier, I still stand corrected. But don’t take my word for it, do your own research and you will find the answers on who has the jurisdiction and/or authority over these multi-national breweries on our shores. But let me add another info that I have found recently. :roll:

    Cost of Industrial Land & Factory Building

    Location Selling price per ft²

    Selangor RM7.00 - 25.00
    US$2.11 - 7.54

    I don’t know about the land status where these breweries are operating on but now I do know that these breweries do have an option of owning the land as well. Think about that. Think about that while you think about who has the authority and power over these breweries and those Free Industrial Zone. :roll:

    Hope that Allah s.w.t will bless and guide you always Bron. All good things are from Allah s.w.t and all bad things are my own doing. God bless and slm. :lol:

  34. Darags on June 20th, 2008 1:28 pm

    Dah babi tu haram dalam al-quran pun dah disebut lagi nak cakap apa?bersubahat dengan perkara-perkara haram kan berdosa..lagi nak buat fatwa sendiri plak…
    ni lah akibatnya kalau terlalu pentingkan politik diorang sampai membelakangkan hukum haram halal yang asas…nak buat mazhab sendiri juga ka?

Feel free to leave a comment...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!

You must be logged in to post a comment. Or Register an account now!

Bottom